Nejdelší tramvajový tunel máme v Brně
Březen 7, 2022
Začalo to nevinou pobídkou Dopravního podniku města Brna na facebooku, ať se zájemci o prohlídku ještě nedokončeným tunelem hlásí a napíší, proč by tam chtěli jít. Tomu se nedalo odolat a zakrátko mi cinkla zpráva: na čtvrtek odpoledne si nic neplánujte, jdete do tunelu.
Na místo srazu u bohunické fakultní nemocnice doběhnu jako poslední s vyplazeným jazykem. Šla jsem totiž pěšky ze Starého Brna přes lesík nad Svratkou. Pozoruju složení hloučku seskládaného z příznivců Dopravní podnik města Brna lačných po nahlédnutí do útrob nedokončeného tramvajového tunelu spojujícího campus s tratí šaliny linky číslo 8. Je tu pár maminek s dětmi, pár párů, pár solitérních mužů. A taky pan stavbyvedoucí, který je nepřehlédnutelný ve žluté vestě.
Shrňme si fakta: Dostavovaný úsek z Osové měří zhruba kilometr, z čehož cca 650 m vede tunelem. Potřeba byl proto, aby tramvaje ulevily přeplněným autobusům a zasekaným silnicím. Se stavbou se začalo v květnu 2020 a hotové vše bude do konce letošního roku.
U „vchodu“ do tunelu jsme upozorněni na sošku sv. Barbory. A tak se dozvídám, že u žádného tunelu nesmí chybět patronka horníků, tunelářů a stavitelů. Jen si ji při jízdě v autě prostě nevšimneme. Vy jste to věděli? Mimochodem tahle byla vysvěcená biskupem na Petrově.
Největším překvapením je pro mě systém stavby tunelu. Zatímco si představuju stavbu „a la krtek“, šlo se na to fikaněji. Nejdřív se prý drapákem vydlabaly deset a půl metru hluboké stěny, které se vybetonovaly a vyztužily železobetonem. Pak se na odhrábnutém povrchu vybetonoval strop a teprve potom se hloubil z boku vnitřek tunelu. Nezní to fantasticky? Stěny jsou silné 80 cm a zapuštěné jsou pod zemí dalších 5 metrů. Ode dna ke stropu je prostor vysoký přes 6 metrů.
V době naší přítomnosti se zrovna dokončuje „podlaha“. Znamená to položit dvě betonové vrstvy proložené antivibrační rohoží. Kabelové šachty vyčuhující z okrajového chodníku po bocích tunelů jsou obložené růžovým polystyrénem a připomínají mi hmyzí hotel.
V tunelu objevujeme i sklem zastřešenou zastávku Nová Jihlavská. Osaháváme v ní lepkavý antisprejerský povrch zdí. "A teď si už nedávej ruce do pusy," ozve se za mnou. Zatímco v tuto chvíli stojí zastávka mezi poli, do pár let bude obsluhovat obyvatele supermoderního bytového komplexu Západní brána. Brno prostě valí!